800 000 новин телеканалів 112 та NewsOne: що з ними не так?

11.2.2021 в 18:06 · 44Переглядів Суспільство

Про що знімали канали та писали сайти Козака-Медведчука, крім Віктора Медведчука, або як створювався потрібний наратив

Про це пише LIGA.NET.

Вже тиждень Україна живе без телеканалів 112 Україна, NewsOne та ZIK. Опівночі, 3 лютого їх мовлення припинили через санкції Ради національної безпеки і оборони проти їх офіційного власника Тараса Козака . Спеціалісти на розслідуваннях ЗМІ неодноразово писали , що реальним власником “медіаімперії” є партнер Козака – проросійський політик Віктор Медведчук .

Телеканали відстоювали проросійську позицію та часто транслювали меседжі їх пропаганди, каже медіа аналітик Отар Довженко. Український телевізійний регулятор, Національна рада з питань телебачення і радіомовлення, виніс мінімум сім попереджень за різні порушення законодавства. А що про роботу “забаненних” каналів кажуть великі дані?

Видання LIGA.net досліджувала, яку новинну порядку просували ЗМІ Козака-Медведчука, як вони писали про важливі події та ключових персон, чи багато в їх контенті було мови ненависті та проросійських наративів.

Як ми вважали

На жаль, не існує стенограм всіх ефірів та виступів політиків на телеканалах, щоб детально вивчити “мову”, теми та головні наративи. Але у них є сайти, які перепакували телевізійний контент. Наприклад, третина матеріалів сайту 112 містили посилання на контент каналу. Ми змогли “скачати” та проаналізували заголовки новин, розміщених на порталах 112 Україна та NewsOne (сайт телеканалу ZIK нам не вдалося обробити). Новини у двох каналів ми взяли з самого початку їх роботи: для 112 Україна – жовтень 2013 року – лютий 2021-го, NewsOne – квітень 2016-го – лютий 2021-го. Для визначення тональності ми використовували алгоритм “Достоєвський”.

Теми та герої

112 Україна свою першу новину опублікував в жовтні 2013. Радіо Свобода повідомляло , що в канал інвестував тодішній міністр внутрішніх справ Віталій Захарченко . Але власником називав себе Андрій Подшіпков. У квітні 2018 структура власності змінилася: спочатку каналом володів німець Едуард Катц, а в грудні він перейшов під контроль Тараса Козака. NewsOne Козак купив в жовтні 2018.

З 2013 року журналісти сайту 112 Україна написали понад 630 000 публікацій, третина з них – посилання на відео телеканалу. За сім років головними темами порталу були діяльність Порошенко, антитерористична операція на Донбасі, рішення української влади, новини Росії та США. NewsOne працює з квітня 2016 і опублікував за цей час трохи понад 160 000 матеріалів. Головні теми не відрізняються.

Якість новин залишало бажати кращого. Моніторинг Інституту масової інформації невисоко оцінював дотримання журналістських стандартів сайтом 112 каналу: в останньому звіті за четвертий квартал 2020 року 112 Україна близько 32% новин написала з порушенням стандартів (даних про NewsOne та ZIK за останній рік не було). Основною проблемою дослідники називали відсутність балансу в публікаціях.

На 112 найпопулярнішими політичними діячами за сім років стали “колишні”: п’ятий президент Петро Порошенко , екс-нардеп Надія Савченко та екс-прем’єр Володимир Гройсман . Але є важливе уточнення: зі зміною власника в 2018 році різко зросла кількість згадок Віктора Медведчука.

Те ж саме відбулося на сайті NewsOne: в 2019 році зліт згадок Медведчука, що дозволило йому увійти в топ-3 цитованих спікерів цього каналу. Більше – тільки у президентів Петра Порошенка т та Володимира Зеленського.

Контекст

Набагато важливіше не просто теми та особистості, про яких розповідає канал, а то, в якому контексті, якими словами і в якій тональності їх згадують. Майже 60% контенту на 112 Україна та NewsOne мають нейтральне забарвлення (згідно сентимент-аналізу, зробленим LIGA.net). 40% новин алгоритм визначив як швидше негативні. Це дуже багато. Наприклад, у 50 найбільших ЗМІ в 2020 році більше 90% контенту мало нейтральне забарвлення.

Для більш детального аналізу новин, LIGA.net провела сентимент-аналіз публікацій зі згадуванням слів-маркерів, навколо яких в останні шість років ведеться інформаційна війна: Україна / український, Бойовики, “ДНР”, “ЛНР”, Донбас, Донецьк, Луганськ, Крим, “Новоросія”, Росія, Київ / київські, Майдан, Антимайдан, обстріли, війна.

Тут все досить передбачувано: війна – найнегативніша тема. Майже 40% від загальної кількості з “війною” в заголовках. Куди більш несподіваним результатом у семантичному аналізі розділів. Найнегативніші заголовки у ток-шоу Hard Talk з Наталією Влащенко – майже 60%. Негативу тут навіть більше, ніж у рубрики “Аварії” та “Кримінал”.

Підступ – в думках

Громадська організація “Детектор медіа” регулярно моніторить контент українських сайтів та телеканалів. Аналітики організації регулярно фіксували російські наративи на каналах 112 Україна, NewsOne і у виконанні самого Медведчука.

У валі публікацій не так просто знайти антиукраїнські месиджі, але вони є. Наприклад, в 2014-2015 роках 112 Україна використовувала слово “ополченці” для опису учасників війни на Донбасі з боку російсько-окупаційної армії. Але таких новин було близько 500, “бойовиками” їх називали частіше – майже 40 000.

Інший проросійський наратив – громадянська війна в Україні. На NewsOne і 112 Україна було трохи більше 80 таких заголовків. Редактори сайтів, коли публікували заголовки з таким посилом, намагалися посилатися на думки деяких експертів і політиків: “Україна на порозі громадянської війни, думка Григорія Іоффе” або “А коли будуть сваритися всередині сім’ї – це перша ознака громадянської війни” .

Використання думок та заяв – ключовий інструмент для створення потрібних наративів на 112 Україна. Найбільш часто повторювані меседжі – нестабільність України, зовнішнє управління, Україна – недодержава, загроза державного перевороту, останні місяці активно “хитається” тема вакцин.

Нагадаємо, що Зеленський заблокував канали Медведчука.

Стрічка новин

Стрічка новин